۱۳۹۱ آذر ۴, شنبه

بیابان ها و پوشش گیاهی استان


بیابان ها در استان 
استان اصفهان با مساحتی بالغ بر 5/10 میلیون هکتار، دارای 6 میلیون هکتار مرتع، 2/3 میلیون هکتار بیابان و یک صد هزار هکتار جنگل است.
این استان به دلیل وضعیت خاص آب و هوایی جزء مناطق خشک و نیمه خشک کشورمان محسوب می شود. قسمت های شمال و شمال شرقی استان که شهرهای کاشان، آران و بیدگل، نطنز، اردستان، نائین و اصفهان در آن قرار دارند دارای اراضی لم یزرع، کویری، شنزار و بیابان می باشد. ویژگی مناطق عبارت است از:
1-بارندگی اندک کم تر از 100 میلی متر 2- تبخیر بالای 2000 میلی متر، رطوبت نسبی بسیار پائین 3- داشتن خاک های شور و قلیایی 4- محدودیت آب و هوا از نظر کمی و کیفی و بالاخره محدودیت 

پوشش گیاهی 
اقدامات پیش گیرانه شامل :
- جلوگیری از قطع درخت ها و درخچه ها.
- جلوگیری از شخم در جهت شیب.
- جلوگیری از چرای مفرط دام ها.
- جلوگیری از کندن بوته در بیابان.
با هدف اجرای طرحهای منابع طبیعی شرکت جهاد سبز در اصفهان تشکیل شد.
گروه شهرستانها: شرکت جهاد سبز در اصفهان فعالیت خود را آغاز کرد. به گزارش خبر نگار همشهری در اصفهان مدیر عامل این شرکت هدف از تأسیس شرکت جهاد سبز را اجرای طرحهای منابع طبیعی در سراسر کشور اعلام کرد.
وی گفت : دستیابی به اهداف و سیاستهای دولت در امر واگذاری امور به بخش غیر دولتی و مشارکت های مردم از جمله اهداف شرکت جهاد سبز است و در این راستا کار تهیه و اجرای طرحهای سبز، آماده سازی و احیاء‌ اراضی منابع طبیعی، اداره و مدیریت نهالستانها و ایستگاههای تولید بذر و بیابان زدایی و بوستانهای جنگلی از جمله وظایف این شرکت است.
مدیر عامل شرکت جهاد سبز آماده سازی و احیاء بیش از 12 هزار هکتار از ارضی منابع ملی و طبیعی کشور، آماده سازی و مدیریت و بهره برداری بیش از 2000 واحد دامداری و اجرای طرح جنگل کاری دامنه جنوبی البرز را از برنامه های مهم این شرکت ذکر کرد.
وی تولید 5 میلیون اصله نهال زیتون و قرار دادهای مطالعاتی بیش از 3 میلیون هکتار طرحهای منابع طبیعی در سطح کشور را از دیگر طرح های شرکت جهاد سبز اعلام کرد. 

جنگل و مراتع استان
جنگل های استان اصفهان را به دو دسته، جنگل های طبیعی و جنگل های دست کاشت تقسیم می نماییم.
1-جنگل های طبیعی استان شامل جنگل طبیعی و جوامع نیمه جنگلی و نیمه خشک است.
جنگل های طبیعی استان دارای مساحتی در حدود 50000 هکتار می باشد و عمدتاً در شهرستانهای فریدونشهر(22000 هکتار) و سمیرم (15000 هکتـار) واقع شده است. در شهرستان های اردستان، کاشان، نائین، نطنز، شهرضا، گلپایگان و لنجـان (زرین شهر) نیز نمونه هایی از جنگل به طور پراکنده یافت می شود.
بهترین گونه های موجود در این جنگل ها، بادام، بلوط، گلابی وحشی، بنه ( پسته ی وحشی)، زبان گنجشک، زرشک، شنگ، زالزالک، شیرخشت، افرا، نسترن وحشی، سماق، گیلاس وحشی، دغداغان، کیکم، ارس و … می باشد.
2-در استان اصفهان حدود 388 هکتار جنگل های دست کاشت وجود دارد که عمدتاً در اطراف کوه صفه، قلعه سفید، اردستان، برخوار و میمه و …. احداث شده است. مهم ترین گونه های درختی در این جنگل ها گردو، بادام، اسکوپاریا، ارزن، کاج تهران، کاج سیاه، سرو خمره ای، سرو نقره ای، اقاقیا و کبوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر