۱۳۹۱ آبان ۱۲, جمعه

قهفرخ - قسمت سوم


این سنگ نوشته از زمان شاه عباس دوم باقی مانده‌است.براین سنگ اشعاری حک شده که حاکی از این است که درتابستان ۱۰۶۲ هجری قمری طی مدت یک ماه مسیر گردنه رخ بدستور شاه عباس تعمیر شده‌است وشعر حک شده براین سنگ چنین است : 
بارالها به حق هشت وچهار
 شاه عباس را سلامت دار
 که تصدق نمود رخ را ساخت 
شود ازعمرخویش برخوردار
 این دعا ورد خلق شدشب ورو
 عصرمهدیش را معاصر دار

 اول ماه ابتدا کردند 
آخرماه ختم شد این کار
 سال تاریخ از اغنیا بطلب 
هم بشد قلیچی اش سرکار
بانی این عصارخانه مرحوم سید محمودصالحی بوده‌است.این عصارخانه قدمتی دیرینه دارد وسنگ عصاری نفیسی در آن قرار دارد.نقوش زیبائی برروی سنگ کنده کاری شده وابیات زیر به خطی خوش برروی آن به چشم می‌خورد.
غرض نقشی است کزمابازماند
 که هستی را نمی‌بینم بقائی
مگرصاحبدلی روزی به رحمت
 کند درحق درویشان دعائی
همچنین نام سنگ تراش حاجی اکبرولداستادجونعلی بنا وتاریخ اثر ۱۱۱۰هجری هک شده‌است.این سنگ تاریخی درعصارخانه‌ای درمیدان میراصفهان بوده‌است ودرهنگام تخریب این عصارخانه، مذکور وبرخی تجهیزات دیگر آن خریداری ودرسال ۱۳۱۱ هجری شمسی منتقل شده‌است.
جنب مسجد جامع عصارخانه قرار دارد که در سال ۱۳۷۸میراث فرهنگی استان اقدام به خرید ومرمت آن نمود. این عصارخانه معروف به عصارخانه حاج رمضانعلی بوده که درسال ۱۲۵۶هجری قمری بنای آن نهاده شده‌است.
این بنا قدمتی چندساله داشت ودرزمره آثارتاریخی کشور به ثبت رسیده بود درسال‌های دهه ۱۳۶۰تخریب وبه جای آن ساختمان جدیدی ساخته شد ساختمان قدیم مسجدجامع در دوران حکومت اتابکان بنا شده بود.از لحاظ معماری نیز همانند مسجد اتابکان شهرکرد بود.امروزه از این بنای ارزشمند تاریخی فقط دوقطعه سنگ نوشته مربوط به دوران صفویه با مضمون آیات قرآن ومطالبی درباره مالیات باقی مانده‌است که درسازمان میراث فرهنگی استان نگهداری می‌شوند
این سنگ نوشته در۳۰سطر برروی تخته سنگی از سنگ‌های آهکی به ابعاد ۸۷*۱۵۰سانتی متر به خطی بین نسخ ورقاع نوشته شده‌است صدمات واردشده باعث شکستن سنگ شده وآن را به دونیم تقسیم کرده‌است.همچنین مجاورت قسمت پائین کتیبه با زمین ودرنتیجه تماس با رطوبت باعث آسیب وفرسایش چند سطر آخرآن شده‌است.درنتیجه مقایسه این سنگ نوشته با نمونه مشابه این سنگ نوشته با نمونه مشابه موجود در مسجد میدان کاشان متن آن تکمیل گردید این فرمان دراولین سال جلوس شاه سلطان حسین صفوی صادر شده‌است.
با ابعاد ۸۰*۱۴۰سانتی متر برروی سنگ نامرغوب ماسه‌ای در ۲۶سطر نوشته شده‌است.عنوان کتیبه به خط نسخ ومتن آن به خط نستعلیق می‌باشد.قسمت پایین سنگ نوشته احتمالاًمحل نوشته شدن تاریخ آن بوده که دراثرمجاورت با رطوبت از بین رفته‌است این اثرفرمانی از طرف شاه سلطان حسین صفوی به میرزا محمد سعید وزیر سرمد را دربر دارد.با توجه به اینکه تاریخ نگارش فرمان اول مقارن با اولین سال سلطنت شاه سلطان حسین می‌باشد، فرمان دوم می‌بایست متعلق به بعداز آن تاریخ باشد.
این گرمابه درمیدان مجاور مسجدجامع بنا شده وقدمت این بنا وسبک معماری آن مانند ساختمان قدیم مسجدجامع است که درسال ۸۹۲هجری قمری توسط عزیز بیک بلوردی ساخته شد.گرمابه سادات با بیش از پانصدسال قدمت بدون شک قدیمی‌ترین ساختمان موجود درفرخ شهر است.
درعصرقاجار قهفرخ متشکل از چند محله تورگلی، محله میرنصیر، محله شاهقلی‌ها، محله احسنی، محله یخچال، محله قلعه مظفرخان ومحله نوبود.درآن زمان قهفرخ دارای برج وباروبوده وخروج ازطریق شش دروازه صورت می‌گرفت.دروازه‌های مذکور عبارت بودند از: دروازه حاج سید حسن درضلع شرقی، دروازه سیدیوسف درضلع شرقی ودروازه غلام علی درضلع شمالی قهفرخ. دروازه‌ها وحصار قهفرخ درگذر زمان از بین رفتند ومحدوده آن گسیرش یافت.آخرین دروازه ه که تا دودهه پیش نیز موجود بود درواز سید یوسف بود که درمسیر خیابان ۷تیر قرار داشت ویران شد.
این پارک با مساحتی بالغ بر۱۲۰۰۰۰مترمربع دارای چشمه‌ای پراز آب وفضای سبز زیبا وچشم نواز وجنگلی است. اولین چیزی که دربدو ورود چشم هربیننده‌ای راخیره می‌سازد آب نمای زیبای این پارک که برروی استخرهای پارک قرار دارد.اساس آبادانی وشکل گیری پارک سرچشمه فرخ شهر چشمه‌ای است به نام درژنوآب این چشمه بسیار با ارزش که درمسیر خودبرکت وزیبائی وشکوفائی را به ارمغان می‌آورد جاذبه دلنشینی را به آفریده‌است. بخشی دیگر پس از عبور از پارک مسیر جوی‌های شهر را طی می‌کند ولطافت وسرسبزی را به درختان وگل‌های سطح شهر هدیه می‌کند.کمتر خیابانی را می‌توان یافت که صدای دلنشین آب چشمه دروغ زن آب را درآن ننشیند.
درارتفاع بلند واقع درشمال شرقی مکان تفریحی زیبائی جلوه گری می‌کند که ریشه دراعتقادات مردم این شهردارد.می گویند درروزگاران قدیم عارفی به نام بابازکی دراین محل درعالم زهد وپاکی که بدان آراسته بود زندگی می‌کرده‌است ومردم از روی ارادت همه روزه به دیدار اومی رفتند واز ارشادات وحسن معاشرت وی بهره می‌جستند.بابازکی بعدها که فروغ زندگیش به خاموشی می‌گراید درهمین مکان درنقطه‌ای که کسی از آن اطلاع دقیقی ندارد مدفون می‌شود وازآن پس این محل به بابازکی معروف می‌شود چنارهای بابازکی قدمتی بیش از صدسال دارند.درختانی تنومند وپرجاذبه، این دختان با آب گوارارای چشمه‌ای که با شگفتی از درون سنگی بیرون می‌آیدکرامت وصفا وپررنگی یافته‌اند چشمه بابازکی از ارتفاعی بلند آن هم از دل سنگ سربرمیآورد.دربالادست چشمه غاری وجود دارد.که ازقدیم آن را چهل دختران نام نهاده‌اند.مردم اعتقاددارند که درگذشته چهل دختر پاک دامن درهمین غار از نظرها پنهان شده‌اند.
از جمله اماکن دیگر مورد توجه اهالی در ۱۰ کیلومتری شرق قهفرخ به نام پیرکوه که مردم محلی به درختان آن با بستن تکه های پارچه باستله خو دخیل میبندند تا نیازهایشان بر آورده شود . این کوه پوشیده از بوته های کتیرا و سقز است که مایه اولیه آدامس های امروزیست و نیز درخت های گز که از شیره آن برای ساختن گز مخصوص اصفهان استفاده میشود   
درسال ۱۳۴۹منطقه‌ای که هم اکنون تحت عنوان منطقه تنگ صیاد شناخته شده‌است بصورت شکارممنوع مورد حفاظت قرار می‌گرفت ودرسال ۱۳۵۲تحت عنوان منطقه حفاظت شده تنگ صیاد به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.درسال ۱۳۷۴به پارک ملی تنگ صیاد تبدیل گردید وتنگ صیاد را به دومنطقه پارک ملی ومنطقه حفاظت شده تقسیم کرد.وجه تسمیه منطقه از تنگی واقع در قلب منطقه که به نام تنگ صیاد معروف است برگرفته شده‌است. پارک ملی ومنطقه حفاظت شده تنگ صیاد با مساحت حدود۲۷۰۰۰هکتار درموقعیت جغرافیائی ۵۰درجه و۵۹دقیقه تا ۵۱درجه و۹دقیقه طول شرقی و۳۲درجه و۳دقیقه تا ۳۲درجه و۱۷دقیقه عرض شمالی واقع شده‌است.در منطقه تنگ صیاد این امکان وجود دارد تا بتوان حیات وحش زنده را درآن مشاهده کرد.براساس تقسیم بندی اقلیمی می‌توان تنگ صیاد را به سه منطقه : اقلیم خشگ وسرد، اقلیم نیمه خشگ وسرد، اقلیم نیمه مرطوب وسرد تقسیم کرد. دراین منطقه ۱۲گونه گیاهان داروئی، ۷گونه گیاهان زینتی، ۲۴گونه پستاندار، ۷۰گونه پرنده، ۲۶گونه خزنده، و۴گونه دوزیست شناسائی شده‌است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر