۱۳۹۱ آذر ۴, شنبه

صنـایع مختـلف اصفهـان


استان اصفهان یکی از مراکز بزرگ صنعتی کشور به شمار می رود و از این لحاظ جایگاه ویژه ای دارد. براساس آخرین سرشماری عمومی کشور، در سال 1375، 7/41 درصد شاغلین استان در بخش صنعت به خدمت اشتغال دارند که رقم قابل توجهی است.
صنایع دستی اصفهان در طول قرنهای متمادی به عنوان نمایندة هنر اصیل اسلامی ایرانی در دنیا شناخته شده است. در ذهن هر شنونده ای همراه با نام اصفهان بی درنگ تصویر کاشیهای معرّق، تابلوهای مینیاتور، قالیهای نفیس و نقشهای قلمکار زنده می شود.
مصنوعات دست ساز این هنرمندان و صنعتگران، نظر خریداران ایرانی و خارجی را به خود جلب کرده است.
صنایع دستی و هنری اصفهان، عبارتند از: خاتم سازی، میناکاری، مینیاتورسازی، نقاشی و تذهیب، منبت کاری، خراطی، نمدمالی، پوست دوزی، عبابافی، قالیبافی، تهیه خورجین و گلیم و جاجیم، زیلو، زری بافی، مخمل بافی، سکمه دوزی، ملیله سازی، نقره سازی، قلمزنی، قلمکاری و ملیله دوزی، قلابدوزی، کاشی و سرامیک(دستی)
جهانگردان دورة صفوی نوشته اند در زمان شاه عباس پارچه های ابریشمی و پشمی زیبایی در این شهر می بافتند. همچنین انواع پارچه های زربفت در آن رواج یافت. (هم اکنون نیز در اصفهان پارچه های ابریشمی و مخمل و پارچه های پنبه یی تهیه می شود.) و هنرمندان بهترین لوازم تحریر از قبیل کاغذ و دوات و جز اینها فراهم می ساختند و در صحافی و تجلید شاهکارهایی پدید می آوردند. هچنین در ساختن سلاحهای آتشین و انواع شمشیرها و صنعت شیشه سازی و سفال کاری استادان ماهری به صنایع مزبور مشغول بودند. مذهّب کاری، بارودسازی، سفال سازی، ابزار آهنی و فولادی از قبیل شمشیر و غیره رواج دارد.
در تاریخ صنایع ایران درباره فلز کاری در دورة قاجاریه آمده است: در اصفهان انواع و اقسام ظروف برنجی مانند سینی های بزرگ و کوچک، قندیل یا چراغهای مشبک و انواع کاسه، بشقاب، شمعدان وغیره می ساختند. ظروف نقره نیز در اصفهان ساخته می شد و روی آن طرح گل و تصاویر و غیره نقش می کردند. تکمه های کوچک فلز، استخوان و غیره را پهلوی یکدیگر قرار داده خاتم سازی می کردند. خوشبختانه در حال حاضر نیز صنایع مختلف مربوط به اصفهان با ابداع و نوآوریهای جدید همچنان در اصفهان رایج است و از این دیدگاه مردم اصفهان هنرمندترین مردم کشور ایران محسوب می شوند.
صنایع مهم استان اصفهان عبارت اند از:
 صنایع ذوب آهن
 صنایع فولاد مبارکه 
 صنایع پلی اکریل ایران 
 صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی 
 صنایع نساجی و چرم سازی 
 صنایع شیمیایی 
 صنایع کانی غیر فلزی 
 صنایع چوب 
 صنایع فلزی 
 صنایع خودرو و موتور متحرکه 
 صنایع ریخته گری و تغییر شکل فلزات 
 صنایع برق و الکترونیک 
 صنایع ماشین آلات و ساخت تجهیزات و واحدهای دیگر صنعتی. 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر